Brev:
Vil ikke tage flaske i løbet af dagen
4. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Vil ikke tage flaske i løbet af dagen
Kære Helen,
Jeg har læst en del af dine (gode) svar og har nu brug for dit råd.
Baggrund:
Frida er 5 mdr nu. Hun var 4 kg ved fødslen og 53 cm. Vi har haft problemer med at hun ikke har taget nok på. Hun har lige været til 5 mdr undersøgelse og vejede 6,6 kg og 69 cm – så hun er bestemt ikke nogen tyk baby men hun trives og udvikler sig som hun skal.
Vi har dog været henvist til børnelæge pga den manglende vægtøgning og et utal af prøver er taget, men intet har givet svaret på at hun ikke spiste/spiser ret meget – på nær forstoppelse som hun har haft siden hun var 3 uger (amningen gik ikke, så hun har fået mme mere eller mindre siden fødslen).
Hun får movicol junior – et ½ brev om dagen (pulveret opblander jeg i vand og herefter i mælken). Hun får også Infatrini mme og siden hun startede på det, har hun fulgt en kurve (ikke den hun ”burde” ved en fødselsvægt på 4 kg men hun ”knækker” ikke flere kurver).
Efter lægens anbefaling startede vi med grød da hun var 4 mdr gammel og det går rigtig godt. Hun får nu grød morgen og frokost – til frokost inkl sveskemos. Jeg veksler mellem majs-, ris- boghvede- og hirsegrød (hun spiser ca ¾ lavet af 1 dl mme). Til aften får hun kartoffelmos med gulerødder, broccoli, blomkål eller avocado. Foreløbig har jeg ikke præsenteret hende for noget hun ikke vil spise og hun virker glad for maden. Hun får vand i kop til alle måltider. Efter vi er kommet godt i gang med skemaden får hun både alm mme og infatrini – og på sigt skal hun selvfølgelig kun have alm mme.
Problemet er at hun nu ikke vil tage flasken med mme i løbet af dagen (formiddag og eftermiddag flasken). Bare hun ser flasken skubber hun den væk og klynker. Hun vil heller ikke have mælk af kop – så derfor får hun udelukkende vand. Hun får også tilbudt vand i løbet af dagen – ikke kun til måltiderne.
Hun bliver puttet ml 19 og 19.30 og medmindre hun vågner selv (hvilket hun nogle gange gør) så tager jeg hende op ved 20 – 20.30 tiden og giver hende en flaske og hun spiser ml 100 og 150 ml mere eller mindre i søvne (hun får tilbudt mme inden hun skal sove men vil ikke have noget) – det samme sker ved 24 tiden . Nogle gange vågner hun ved 4 – 5 tiden. Hvis hun gør, får hun en flaske her også (hun vil ikke altid have noget selvom hun er vågnet, men får tilbuddet). Dvs hun lige nu får ca 300 – 350 ml mme dagligt (ca halvdelen er infatrini) – udover det der anvendes i grøden/kartoffelmosen.
Mit spørgsmål er:
Nu hun ikke vil tage flasken i løbet af dagen – hvad kan jeg supplere grøden og kartoffelmosen med om formiddagen og eftermiddagen? I dag har jeg i eftermiddags givet frugtmos men er det nok i løbet af en hel eftermiddag?
Jeg har forsøgt at ”trække flasken” så længe at jeg var sikker på at hun var sulten, men hun vil stadig ikke have den – men spiste fint med grød i stedet. Jeg ved at ”det normale” er at tilbyde mme en times tid efter skemad men det har hun aldrig ville tage. Der skal gå mindst 3 til 4 timer efter grød før hun vil tage mme – og altså nu vil hun i løbet af dagen slet ikke have noget. Og jeg kan godt se at det at give hende mme mere eller mindre i søvne er et skråplan men ellers er alternativet at hun intet får.
Jeg håber du har et par gode råd til mig også :-)
På forhånd mange tak
Hilsner Fridas mor